Kuasa gelap

Kitab kerap mencatat tentang syaitan, oleh itu, kewujudan syaitan memang tidak boleh dipersoalkan. Saya fikir, sebagai Kristian, selain mengenali Tuhan, juga perlu mengenali syaitan. Kenapa? Kerana syaitan adalah musuh kita, ia menggunakan pelbagai taktik untuk menyebabkan kita menyinggung perasaan Tuhan dan menjauhi Tuhan. Dalam erti kata lain, lebih ramai penjenayah, ia lebih gembira, itu kerjanya.
Orang yang tidak kenali syaitan mungkin takutnya, ataupun mungkin menyembahnya, ia akan menyinggung perasaan pencipta manusia, Tuhan. Syaitan juga mungkin merosakkan hubungan antara manusia dan Pencipta melalui kekuasaan politik, kejahatan manusia dan nafsu. Ia tidak harap manusia ada kehidupan yang baik, ia adalah ayah kepada pembohongan! Jadi, setiap individu yang kurang berilmu, cuai, atau tidak ingin mengawal diri sendiri, sering jatuh dalam perangkapnya.
Pengakhiran syaitan adalah turun ke neraka. Nama yang tidak direkod dalam buku kehidupan, akan diturun ke dalam lautan api pada hari kiamat, menghadapi hukuman yang amat dahsyat. Oleh itu, apabila orang tidak mahu menjadi barang pengebuminya, perlu sentiasa berwaspada, menimbangkan dengan serius ke mana arah kehidupan!
Kuasa gelap
Ramai orang percaya ada suatu kuasa ghaib yang menguasai nasib manusia. Ramai orang pula berasa ragu-ragu terhadap nasib: tidak ingin mengakui takdir, pada masa yang sama tidak menafikan takdir.
Bagaimanakah dengan kamu? Apakah pendapat kamu terhadap takdir? Adakah kamu pernah lakukan perkara-perkara yang disenaraikan di bawah?
Melihat horoskop? Melihat astrologi? Melihat zodiac? Main kad Tarot? Firasat? Ramalan?
Orang ramai menggunakan pelbagai cara untuk berkomunikasi dengan dunia roh, berharap dapat mencapai tujuaan tertentu melalui kuasa misteri, namun tidak ketahui pembuatan sedemikian amat membahaya! Kepercayaan tahyul seolah-olah fenomena yang biasa. Dari zaman dahulu sehingga sekarang, ramai perkara yang berkaitan dengan kepercayaan tahyul dapat ditemui. Pada zaman teknologi yang berkembang pantas, maklumat yang menyebar dengan pantas, teknologi mempengaruhi kehidupan manusia. Namun, semasa menekankan rasional dan pengetahuan, manusia semakin kuat mengejar dunia roh dan kuasa luar biasa.

Ying: “Esok ada peperiksaan, kita masih ada ramai kerja rumah yang belum belajar, apa yang patut kita lakukan?”
Yu: “Mari kita main Die Xian, tanya soalan peperiksaan esok!”

Ru: “Saya dan Ling telah bergatuh, tidak tahu akan dia berbaik dengan saya?”
Xing: “Mari main permainan duit roh, tanya bagaimana!”

Yung: “Saudara saya telah meninggal dunia, ahli keluarganya mengupah seorang wanita untuk memanggil roh si mati.”
Qing: “Saudara jiran telah mati, mereka kata si mati balik ke tempat tinggalnya, adakah roh itu benar-benar si mati?”

Pan :“Saya pernah lihat ada orang meminjam kuasa roh, dia melukakan diri sendiri dengan pisau, tiada setitik darah yang mengalir keluar!”
Shi: “Saya dengar orang yang meminjam kuasa roh tidak boleh dilukai oleh pisau dan pistol, tetapi perlu memanggil sifu ke atas, pernah ada orang memanggil sifu ke atas, tetapi roh tidak ingin meninggal, masih merasuk orang itu, menyebabkan dia rasa sangat menyakitkan.”
Pan: “Saya pernah dengar sekiranya roh meninggal orang yang dirasuk, tempat yang dilukai oleh pisau akan mengalirkan darah!”
Ramai orang yang ingin ketahui
Adakah benar-benar ada kuasa luar biasa? Bagaimanakah dunia roh yang sebenarnya? Adakah Die xian, permainan duit roh, memanggil roh, meminjam kuasa roh benar-benar berkesan? Bolehkah dipercayai? Kalau berkesan, dari mana sumber kuasanya? Adakah berkesan bermaksud baik? Adakah terlibat dalam permainan/aktiviti sebegini berbahaya? Adakah kamu juga ingin ketahui? Teruskan membaca!
Bermain permainan duit roh, diganggui oleh roh
Pelajar Wang dan pelajar Zhang mula main permainan duit roh sejak tahun enam, mereka juga mengajar pelajar lain. Mereka suka tanya roh tentang masa hadapan, contohnya bagaimana dengan keputusan peperiksaan? Siapakah teman lelaki/wanita? Bagaimanakah cuaca esok? …akan tetapi jawapan yang diberi oleh roh selalunya salah, ataupun memainkan mereka. Ada satu kali, Wang rasa ada orang menendang kerusi dia, tetapi dia ketahui tiada orang yang berada di belakang dia, kerana dia duduk di barisan terakhir. Ada satu kali lagi, Zhang nampak roh terapung semasa menunggu lif, dia lari dalam ketakutan. Kedua-dua orang dalam kes ini seperti ramai orang yang terlibat dengan dunia roh, pada mula-mulanya rasa menyeronokan, lama-kelamaan rasa kepahitan, selalunya diganggu hantu, roh, ada yang dirasuk, menyebabkan badan dan jiwa dicederai! Dua pelajar itu menjauhi benda yang berkaitan dengan dunia roh selepas itu. Walaubagaimanapun, mereka masih hidup dalam ketakutan, takut roh datang main mereka!
< Kitab > memberi amaran kepada kita: Syaitan seperti singa yang mengaum, berjalan ke sana sini, mencari orang yang boleh dimakan; atau menyamar sebagai malaikat, mempengaruhi, menipu orang, menggunakan rasa ingin tahu kita agar kita terperangkap.
Berhati-hati tidak terperangkap: Dunia roh didedahkan
Remaja suka filem yang bertema roh, hantu, kuasa ajaib. Filem yang merekod perkara ajaib zaman dahulu dapat memuaskan rasa ingin tahu manusia. Akan tetapi, sebenarnya ada yang menyebakan orang terperangkap dalam kepercayaan tahyul.
Berikut ada satu kuiz yang boleh membantu kami lebih memahami hubungan kamu dengan dunia roh.
1.Adakah kamu percaya pada kewujuda n hantu atau dewa?
     A.Percaya    B. Separuh   C. Tidak percaya
2.Adakah kamu sentiasa membawa benda yang mendatangkan tuah atau menyebabkan roh-roh jahat tidak berani mendekati kamu?
     A.Ada    B. Kadang-kadang     C. Tidak
3.Adakah kamu pernah main “Die Xian”, atau pernah terlibat dalam aktiviti memanggil roh?
     A.Ada    B. Kadang-kadang     C. Tidak
4.Adakah kamu ada tabiat membaca data “horoskop”?
     A.Ada    B. Kadang-kadang     C. Tidak
5.Adakah kamu mengikut nasihat dari data “horoskop”?
     A.Ada    B. Kadang-kadang     C. Tidak
6.Adakah dalam hati kamu ada nombor khas yang bermaksud baik atau tidak baik?
     A.Ada    B. Kadang-kadang     C. Tidak
7.Adakah kamu pernah mengalami perkara luar biasa?
     A.Ada    B. Kadang-kadang     C. Tidak
8.Kalau kamu sakit tenat, adakah kamu akan menerima mantra, menyembah, minum abu sebagai kaedah merawat?
     A.Ada    B. Kadang-kadang     C. Tidak
Pemarkahan: A.3 mata   B.2 mata   C.1 mata  
8-10 mata
     Kamu berhati-hati dengan dunia roh, tidak mudah mempercayai, tidak ingin mencuba.
11-16 mata
     Kamu rasa ragu-ragu terhadap dunia roh, tetapi rasa sangat hairan, kadang-kadang sanggup mencuba.
17-24 mata
     Kamu mempercayai perkara dunia roh, bersedia mencuba.
Berhati-hati tidak dikelirui oleh dunia roh
Menghubung dunia roh bukan sahaja popular di tempat pendalaman, juga di Bandar. Akan tetapi, kitab memberi amaran kepada orang supaya berhati-hati agar tidak ditipu oleh syaitan! < Timothy > bab 4 kata 1 dalam kitab: “Pada masa akan datang, mesti ada orang akan dipengaruhi oleh syaitan dan mengikutinya.”
Oleh itu, apabila kita nampak ada orang mengikuti syaitan, jangan rasa hairan, kerana itulah perkara yang akan berlaku pada masa hadapan. Sebagai penganut Kristian, apakah yang patut kita lakukan? Ada orang akan rasa takut, takut syaitan berkuasa, kehidupan tiada aman. Sebenarnya, penganut Kristian kalau percayai Tuhan, tahulah masa syaitan berkuasa tidak lama, Tuhan akan menang akhirnya! Tuhan ayah kita, oleh itu, kita tidak perlu takut. Kita hanya perlu berwaspada, bersiap sedia, agar dapat menentang helah syaitan. Timothy bab 6 kata 11.
Berapa banyak kamu tahu?
Orang akan jadi hantu selepas mati?
Tidak! Kitab mencatat tentang cerita orang kaya dan seorang yang bernama lasaru:
Ada seorang orang kaya kehidupan mewah, hidup dalam penderitaan; ada seorang pengemis yang bernama lasaru kehidupan miskin, dibawa oleh malaikat bersama Albrahim selepas mati. Orang kaya menderita dalam neraka, nampak lasaru dalam peluk Albrahim, maka meminta Albrahim menghantar lasaru memberi sedikit air ; kerana dia rasa menderita.
Tetapi Albrahim berkata: “Ada batasan antara kita, orang tidak boleh pergi ke tempat kamu atau sebaliknya.” Orang kaya meminta Albrahim menghantar lasaru pergi rumah ayahnya; berharap dia boleh menjadi saksi, agar mereka tidak datang ke tempat yang menderita. Tetapi Albrahim tidak bersetuju…Lukas bab 16 kata 19-26.
Oleh itu, kitab memberitahu kita dengan jelas, kehidupan selepas mati, neraka dan syurga tidak dapat berhubung. Orang selepas mati tidak akan menjadi hantu, kembali ke dunia manusia. Seperti yang dikata, sekiranya ada orang mengalami orang kembali selepas kematian, ada dua kemungkinan: satu ialah penipuan, satu lagi helah syaitan!
Bagaimanakah berhubung dengan dunia roh?
Apakah itu menghubungi dunia roh? Professor Timothy Huang berkata: “Menghubungi dunia roh dikatakan teknik haram. Kitab mengatakan orang-orang ini orang yang berhubung dengan roh. Orang yang berhubung dengan roh ingat berhubung dengan dunia roh adalah mereka memanggil roh orang mati, membolehkan orang bercakap dengannya.
Bolehkah manusia berhubung dengan orang yang telah mati? Adakah orang yang mati akan kembali? Tidak! Manusia tidak dapat berhubung dengan orang yang telah mati. Tetapi masih ada orang yang berkata: “Saya benar-benar mendengar suara nenek saya”, “dia boleh ketahui perkara ayah saya yang lalu!” Sebenarnya, ia selalunya roh jahat, ataupun orang meneka atau menipu.
Kenapa ada orang dapat menggunakan ilmu sihir mengubati orang atau menghalau hantu?
Professor Timothy Huang berkata: “Ilmu sihir sangat luas. Namun tidak kita apa teknik menhubungi dunia roh, semuanya kuasa gelap. Menggunakan ilmu sihir boleh dibahagikan kepada sihir gelap dan sihir putih. Ilmu sihir gelap menggunakan kuasa untuk mendapatkan faedah, membalas dendam, menganut kuasa, atau mencederakan orang lain; ilmu sihir putih pula digunakan untuk mengubati, melindungi, mencari sesuatu atau orang.
Seorang ahli sihir gelap boleh mengakibatkan orang dijangkit penyakit, hilang kawalan diri, ahli sihir putih boleh mengubati orang, tetapi sebenarnya semua sihir gelap, menggunakan kuasa gelap untuk berkuasa! Ramai orang dipengaruhi syaitan, maka tidak dapat mengenali Tuhan, akhirnya hilang harapan!
Kedatangan syaitan dan roh jahat
Semua roh jahat dari syaitan. Syaitan adalah roh jahat. Kerana ia adalah roh, dia ada kuasa luar biasa. Syaitan merupakan segalan kejahatan, ia adalah musuh manusia dan Tuhan, dia menguasai dunia gelap. Efesus bab 6 kata 12.
Syaitan juga ada nama naga, ular. Wahyu bab 12 kata 9 ia menentang gereja, menentang penganut kristian, segala perkara yang dapat meningkat keagungan Tuhan atau mendatangkan manfaat kepada manusia, ia sedaya upaya memusnahkan!
Ramai orang ingin ketahui:
Dari mana syaitan datang?
Rupa-rupanya syaitan asalnya malaikat ciptaan Tuhan. Dia ada nama yang indah, Lucifer, bermaksud bintang yang bercahaya. Ia sangat berilmu dan cantik, namun ia jadi sombong, meningkatkan diri sendiri. Kitab Yesaya bab 14 kata 13-14 mencatat: “Kamu pernah kata, saya ingin naik ke atas langit, saya ingin meningkatkan diri sendiri, saya ingin setaraf dengan yang paling berkuasa.” Dalam hatinya berbangga dan sombong. Ia ingin menganti Tuhan, menjadi yang paling berkuasa. Apabila ia mengumpu perhatian ke atas diri sendiri, namapak keagungan diri, dia mula berjahat! Yesaya bab 14 kata 15 terus mencatat: “Namun, kamu akan jatuh ke neraka, ke tempat yang paling dalam.” Ia meninggalkan Tuhan kerana melakukan kesalahan, oleh itu ia dihalau oleh Tuhan, meninggalkan syurga.
Oleh itu, kita perlu berwaspada agar tidak sombong, agar tidak membesarkan kelebihan hingga melupakan Tuhan, sombong adalah sebab syaitan mengkhianati Tuhan, perlulah berwaspada!
Dari mana roh yang lain?
Syaitan bukan sahaja sendiri mengkhianati Tuhan, ia khianat dengan pengikutnya. “Ekornya membawa satu pertiga bintang, jatuh ke tanah…” Wahyu bab 12 kata 3. Satu pertiga bintang yang disebut bermaksud satu pertiga malaikat yang mengkhianat. Dalam Wahyu, bintang bermaksud pembawa message. Malaikat yang mengkhianat merupakan roh yang jahat, yang dikatakan hantu.
Kadang-kadang syaitan seperti singa yang mengaum-aum, mencari orang yang boleh dimakan; kadang-kala menyamar sebagai malaikat bercahaya, mengelirukan orang memperangkap orang. Yesus datang untuk memusnahkan pembuatan syaitan, dalam era akhiran, nasib syaitan yang berakhir, seperti singa yang cedera, membuat serangan terakhir. Banyak catatan tentang Yesus menghalau hantu dalam kitab, segala hantu tidak dapat menyembunyi di hadapan Yesus, dikalahkan, dihukum.
Kuasa syaitan
Syaitan adalah roh, ia tidak seperti orang yang dihadkan oleh masa dan ruang. Ia ada kuasa luar biasa, boleh lakukan perkara orang yang tidak boleh lakukan. Seperti yang dicatat dalam kitab, ia sangat pandai, sentiasa bersedia Yeheziel bab 28 kata 11; ia mengawal dunia roh Efesus bab 6 kata 12, semua orang jahat di bawah kawalannya Yohanes 1 bab 5 kata 19. Keluaran bab 7 hingga 9 juga mencatat kuasa ahli sihir pada mesir purba, mereka juga ada kuasa luar biasa, boleh menjadikan tongkat sebagai ular, air menjadi darah, kuasa yang mereka gunakan adalah kuasa syaitan! Sudah tentu, Moses juga mengalahkan ahli-ahli sihir ini dengan kuasa Tuhan.
Jadi, saya mesti ingat, walaupun syaitan berkuasa, tetapi Tuhan yang suci paling berkuasa, paling hebat, kuasa Tuhan melebihi kuasa syaitan, syaitan tidak boleh mencederakan orang yang bergantung kepada Tuhan. “Kita tahu segala yang berasal dari Tuhan tidak akan melakukan kesalahan, yang dari Tuhan akan melindungi diri sendiri, yang jahat tidak dapat mencederakan dia.” Yohanes 1 bab 5 kata 18. Tetapi, apabila kita melakukan kesalahan, kalau mencari syaitan dengan khasnya, kita perlulah menanggung akibatnya!
Bentuk syaitan
Syaitan sangat jahat, licik. Ia muncul dengan pelbagai bentuk, menipu orang agar mempercayainya. Ia akan menyamar sebagai tokoh sejarah (contohnya: Guang Gong), orang yang telah mati, malah watak fisyen yang popular (contohnya: Raja Monkey). Yang lebih hebat ialah ia akan menyamar sebagai malaikat, nabi palsu, Yesus palsu. Kalau kita tidak berwaspada, kita akan ditipu oleh syaitan.
Kenapa syaitan mahu menyamar pelbagai watak? Yang paling utama, tujuaannya adalah untuk menyebabkan orang lain mempercayainya, bergantung kepada ia, memanggilnya Tuhan, dikawal oleh ia hingga tidak percayai Tuhan yang sebenar, meninggalkan Tuhan.
Kuasa Yesus
Yesus tidak perlu takut hantu, kerana Dia telah menangi syaitan, Dia ada kuasa dan keupayaan untuk memenangi syaitan. Sebelum mula berkhotbah, Yesus telah memenangi godaan syaitan, dia telah disuci di sungai Yordan. Selepas itu, Dia berpuasa selama empat puluh hari di padang gurun, syaitan tiga kali cuba mengoda Yesus mengikuti dia, memusnahkan pelan Tuhan menyelamatkan orang. Tetapi Yesus Berjaya memenangi godaan syaitan. Matius bab 4 kata 1-11
Yesus menghalau hantu
Yesus menghalau hantu, menghidupkan orang, menyelamatkan orang. Semuanya bukti Yesus bertentang dengan syaitan dan kematian. Lukas bab 4 kata 38-41.
Yesus bangkit dari kematian
Yesus sanggup disalibkan, darah mengalir, menjadi tebusan bagi dosa setiap orang di dunia. Yesus mati di atas salib agar dosa manusia dapat ditebus, tidak lagi menjadi hamba dosa!
Hantu pun mengakui Yesus
Cerita Bible: Mark bab 5 kata 1-20
Empat buku dalam bible mencatat tentang Yesus dan pengikut pergi ke pantai, tempat orang Glasson. Selepas Yesus tutun dari perahu, seorang lelaki yang dirasuk dari kubur “menyambut” dia. Orang itu tinggal di makam, sangat kuat, rantai pun tidak dapat memerangkapnya! Dia siang hari menjerit di makam dan gunung, melukai diri dengan batu.
Apabila dia nampak Yesus dari jauh, dia “berlari untuk menyembah”, dan kuat menjerit: “Wahai anak Tuhan yang paling berkuasa, apakah kaitan saya dengan kamu? Saya meminta kamu jangan menderita saya!” Orang yang dirasuk ketahui Yesus anak kepada Tuhan apabila nampak Dia dari tempat yang jauh. Nampak, hantu dari dunia roh juga mengenali Tuhan, mereka lebih mengenali Tuhan daripada Tuhan. Mereka tahu identiti Yesus, tahu Dia ada kuasa dan berkuasa!
Yesus menyuruh hantu keluar dari tubuh badan orang itu. Yesus bertanya kepada hantu: “Apakah nama kamu?” Dia menjawab: “Nama saya kumpulan, kerana jumlah kita banyak.” Selepas itu, ia meminta Yesus agar tidak menyuruh mereka meninggalkan tempat itu. Roh yang mengawal orang itu rupa-rupanya kumpulan jahat yang bernama “tentera”, tidak hairanlah “tiada orang yang dapat memerangkapnya”.
Di lereng bukit ada sekumpulan babi, hantu memohon Yesus agar membiarkan mereka pergi ke kumpulan babi dan merasuknya. Yesus membenarkan. Hantu itu terus keluar dati badan orang itu, masuk dalam kumpulan babi. Sebanyak dua ribu babi yang dirasuk terus bergegas ke bawab tebing, ke dalam laut dan mati lemas. Penggembala babi memberitahu orang di bandar dan orang di kampung. Orang ramai datang kepada Yesus, nampak orang yang dirasuk memakai baju duduk di sana, mereka turut ketahui bahawa Yesus benar menghalau hantu daripadanya. Kuasa Yesus menakutkan orang ramai, mereka meminta Yesus meninggal mereka, kerana Yesus telah mengakibatkan mereka mengalami kerugian yang berat.
Banyak rekod dalam Bible mencatat tentang Yesus menghalau hantu. Tiada rekod Yesus tidak berjaya menghalau hantu, nampaknya Yesus seorang Tuhan benar, tuan alam semesta!
Bolehkah kita berkawan dengan hantu dan bertanya kepadanya?
Mengikut undung-undang moses, Tuhan telah jelas menunjukkan bahawa berkawan dengan hantu dan bertanya kepadanya adalah satu kesalahan yang besar! Dan berkawan dengan hantu biasanya berkaitan dengan ramalan, walaubagaimanapun, Tuhan tidak menyukai pembuatan sedemikian!
Orang yang terlibat dalam ilmu hitam atau berkawan dengan hantu biasanya ada beberapa akibat yang tragik:

1. Badan menjadi media hantu atau roh jahat, dirasuk, diperangkap, menjadi hamba hantu, tidak dapat mengawal diri sendiri.

2.. Minda dalam tempoh masa yang panjang berada dalam keadaan takut dan resah, jiwa gelap, mental lemah, hilang kawalan mental.

3.. Menjadi mangsa syaitan, tidak bertaubat, akhirnya mengikut syaitan ke pintu neraka, ditinggal Tuhan, tidak dapat pergi ke syurga.

Di sini kami ingin menyeru kawan sekalian, jangan cuba mendekati hantu agar tidak menderita
Samuel 1 bab 28 mencatat tentang raja Israel pertama, Raja Saul, menyiasat wanita yang berkawan dengan hantu. Dia pernah mengharamkan pembuatan sedemikian apabila dia setia kepada Tuhan, akan tetapi dia tetap melakukannya pada akhirnya, walaupun dia tahu pembuatannya melanggar undang-undang Tuhan, menyinggung perasaan Tuhan. Akhirnya dia mati di medan perang. Huraian tentang ayat ini banyak kontroversi, kalau berminat mengetahui lebih lanjut, kamu boleh mencari maklumat yang berkaitan.
Di antara kamu…tidak boleh ada peramal, tukang tilik…semua yang melakukan perkara ini dibenci Tuhan. (Deuteronomy 18:10、12)
Selain itu, kristian juga tidak boleh menitik nasib, tidak boleh percaya horoskop, tidak boleh main kad tarot. Semua itu adalah kepercayaan karut, tetapi juga ada kaitan dengan roh jahat. Perkara sedemikian biasanya tiada logic, seringnya hanya kebetulan, kita tidak patut membawanya ke dalam kehidupan seharian kita. Ada orang yang lain, kerana berdepan dengan kesusahan hidup, meminta bantuan roh dunia, atau ingin menggunakkan kuasa roh dunia mengatasi masalah, malah penyakit, ia amat berbahaya. Ia sering menyebabkan jiwa dijual tanpa diketahui!
Doa ini perlu disebut dengan yakin, dan mengatakan dengan kuat.
Apabila kita ingin terlepas daripada kawalan kuasa gelap, kita boleh berdoa sedemikian;
Tuhan! Selain Kamu, tidak penyelamat lain. Saya percayai hanya Yesus Kristus adalah penyelamat, Tuhan, raja, tuan kehidupan saya. Ampuni saya kerana terlibat dengan kuasa gelap, membuat dosa. Ampuni kejahilan saya, menyambut XXX(sebutkan pembuatan roh jahat) ke dalam kehidupan, memberi peluang kepada roh jahat, menganggu saya dan keluarga saya. Kini, saya ingin bertaubat dan kembali kepada Tuhan. Dengan nama Yesus Kristus, saya mengisytiharkan membuangkan segala idol, kuasa gelap, sumpah dan pembuatan kepercayaan karut. Dengan darah Yesus bersihkan saya, lepaskan saya, tebusan saya, sembuhkan saya, minta Yesus Kristus selamatkan saya daripada segala kejahatan. Dengan nama Yesus Kristus, anak Tuhan – Yesus Kristus bebaskan saya dengan sempurnanya. Minta Yesus Kristus masuk ke dalam hati saya, menjadi tuan, menjadi raja, memenuhi segala kehidupan saya; saya seumur hidup ingin menyembah, mempercayai Yesus sebagai Tuhan, Tuhan yang Esa. Tuhan! Saya sedia menawarkan badan saya, menjadi bait Roh Kudus. Memenuhi saya dengan Roh Kudus, berkati saya, dalam Yesus Kristus, ada keamanan, kegembiraan, kemulian, harapan, kesihatan, kesucian, keterangan, kejujuran, integriti, kebebasan, kepuasan, keharmonian dan kebahagian yang kekal dari segi badan, jiwa dan mental. Dengan nama Yesus Kristus saya berdoa, amin.
Ya, apabila sampai hari akhirat, masa syaitan makin kurang, ia akan berdepan dengan hukuman yang dahsyat. Ia tidak akan membenarkan rakyat Tuhan ada kehidupan selesa, Peter bab 5 kata 8 mengingati kita: berhati-hati, sedar, kerana musuh kamu syaitan, seperti singa yang mengaum, berjalan di sana sini, mencari orang yang boleh ditelan.
Saya ada kata-kata terakhir, kamu perlu bergantung kepada Tuhan, menjadi orang yang tabah. Pakai perisai sepenuh yang dikurnia Tuhan, maka boleh bertahan muslihat syaitan.” Efesus bab 6 kata 10-11 Rupa-rupanya Tuhan telah menyediakan perisai sepenuhnya untuk kita: kerana kita bukan berlawan dengan duniawi, tetapi dengan pemerintah dan penguasa dunia gelap, dengan syaitan di langit. Oleh itu, pakai perisai sepenuh yang dikurnia Tuhan, agar dapat bertahan dengan musuh dalam masa yang semakin susah…berdiri dengan stabil, memakai kebenaran sebagai tali pinggang, mengunakan keadilan sebagai perlindungan dada, dan memakai kasut yang dibuat dari keamanan injil.
Di samping itu, mengunakan kemulian sebagai perisai, boleh menghapuskan semua anak panah berapi orang jahat; memakai topi keselamatan, memegang pedang Roh Kudus, iaitu firman Tuhan; bergantung kepada Roh Kudus, sentiasa berdoa; bersiap sedia dan berdoa untuk santo…Efesus bab 6 kata 12-18

Sumber:The Youth Way Fasa 106