Bergurau, lucu atau tidak

Bergurau, lucu atau tidak
Bercakap tentang gurau, kita tidak dapat menggelak daripada berfikir tentang April Fool 1 April setiap tahun. Hari ini seakan semua orang boleh bergurau sesuka hati dan tidak perlu bertanggungjawab atau kos. Sebenarnya, bilakah dan bagaimanakah April Fool bermula? Di internet, kita boleh lihat beberapa legenda, kita perlu membuat keputusan sendiri.
Asal April Fool
April Fool juga dikatakan Hari bergurau. Hari ini berasal dari Eropah, semua orang boleh bergurau dengan orang pada hari ini. April Fool telah lama tersebar, menurut legenda sejak tahun 1564, Perancis telah menggunakan calendar baru, menukar tahun baru dari 1 April ke 1 Januari. Tetapi kerana kalender dahulu telah lama diguna, selepas tahun baru ditukar, orang ramai masih tidak dapat sesuai, apabila sampai 1 April, ada orang akan bergurau dengan pelupa dan memberi hadiah, menjemput jamuan, selamat tahun baru, lama-kelamaan menjadi hari bergurau: April Fool!
Selain cerita yang dicakap di atas, ada beberapa kata tentang April Fool:
Orang Britain rasa: April Fool adalah hari yang muncul selepas revolusi agama abad lima belas. Pada masa itu raja Sepanyol Philip II mewujudkan mahkamah bidaah, asalkan bukan katolik, akan dianggap sebagai bidaan (orang jahat, raksasa), dibunuh pada 1 April setiap tahun. Orang ramai sangat takut, oleh itu mereka bergurau, bohong agar memudarkan ketakutan dan dendam terhadap pemerintah. Lama-kelamaan, ia menjadi April Fool hari ini.
Ada orang juga rasa April Fool ada kaitan dengan banjir di dalam kitab. Menurut legend, seribu enam ratus lima puluh selepas nenek moyang adam, Tuhan memusnahkan dunia dengan banjir, hanya meninggalkan Noah dan keturunannya. Dia menyelamatkan nyawa sekeluarga dan haiwan dengan sebuah kapal, selepas banjir, Noah melepaskan seekor burung merpati, ingin cari darat. Oleh kerana hari itu 1 April, jadi generasi akan datang mengganggap 1 April April Fool!
Tidak kira cerita-cerita ini adalah benar atau palsu, sehingga sekarang masih ada orang sengaja bergurau pada April Fool.
Cerita kemalangan akibat kegembiraan pada April Fool
Kita boleh bergurau pada April Fool tertapi perlu ada hadnya. Kita boleh kata telah menemui planet kesepuluh sistem solar, tetapi tidak boleh kata matahari akan meletup. Gurau perlu kreatif dan selamat, ia susah.
Mari kita lihat ajaran tentang kemalangan akibat gurau pada April Fool di internet:
  1. Bayangkan orang yang kamu sayangi berada di penjara, namun kamu tiba-tiba lihat berita tentang mereka dibebas lebih awal daripada masa yang dijangka suatu hari, apabila kamu pergi menjemput mereka dengan gembira tetapi diberitahu ia hanya gurau, apakah perasaan kamu? Pada tahun 2000, sebuah penjara Romania telah menipu enam puluh orang, akhirnya terpaksa meminta maaf secara umum.
  2. Glenn Howlett yang bekerja di dewan bandar London ditipu oleh rakan sekerjanya. Semasa bercuti, rakan sekerja memberitahu dia, dia perlu membuat satu laporan sebelum 1 April. Dia pun percayai, membatalkan percutiannya, siang dan malam bekerja sehingga keletihan, dia rasa ia tidak patut sebegini semasa di hospital, tidak boleh cacat kerana kerja, dia pun bersara awal. Pada masa itu ada orang beritahu dia telah ditipu. Glenn Howlett pun mendakwa rakan sekerjanya, akhirnya dewan bandar London mengharamkan gurau sebegini antara rakan sekerja.
  3. Ada seorang yang bernama Paul Goobie mengikat seekor Chiwawa yang telah mati di bumper rakan sekerja Kevin Meloy. Apabila Kevin memandu di jalan raya, pejalan kaki ditakuti. Kerana Kevin pekak, dia tidak dapat mendengar bunyi hon, dia pun mengheret anjing mati sepanjang perjalanan. Akhirnya didakwa salah mengendali mayat haiwan.
  4. Ada seorang yang bernama Randy Wood memanggil berkas isteri semasa April Fool dan mengatakan bahawa ingin berjumpa dengannya. Berkas isterinya mendapati dia telah bunuh diri bergantung selepas datang. Dia pun menelefon telefon kecemasan, memanggil polis dan bomba. Selepas semua orang datang, orang ramai mendapati ia palsu, dia mungkin mengantung dengan tali. Polis berkata, dendam mungkin mencapai seribu dollars, mungkin dipenjara setahun.
  5. Seorang pekerja kedai pakaian yang bernama Sitra Walker telah bekerja selama dua minggu, namun dia rasa dia boleh bergurau dengan pengurus kerana hubungan dengan mereka baik. Dia menelefon pengurus dan memberitahunya dia telah dirompak. Pengurus pun menelefon polis, polis menghantar empat buah kereta ronda. Ia telah lewat apabila dia menelefon kemudian dan katakan ia satu gurau. Polis tidak rasa ia lucu, mendakwa dia mengakibatkan keliru. Pengurus pun memecat dia.< /li>
Semua kes di atas berasal dari internet. Mungkin ada tragedi yang belum ditulis. Selepas melihat cerita di atas, kita mungkin rasa gurau itu keterlaluan, tetapi barang kali kita hanya cerita. Mungkin kita cuba memahami dan bersimpati dengan orang dalam cerita, mereka tidak berdosa, kalau kita salah seorang daripada lima orang dalam cerita, apakah perasaan kita?
Boleh bergurau?
Bercakap tentang bergurau, ia baik kalau kandungan mudah diingati orang. Kata yang lucu membolehkan orang menyerap maklumat dengan mudah, ia adalah baik. Kerana kalau kata membosankan, komunikasi dengan orang akan ada halangan. Kalau kata lucu adalah salah satu gurau, bergurau sebegini pun tak apa.
Tetapi, ramai orang tidak ada had semasa bergurau, selalunya bercanggah kerana bergurau. Ada kata bahawa orang yang kata tidak ada niat, orang yang dengar ada niat, perkara yang tidak sengaja mudah berlaku. Selain itu, ada orang kerana ingin suasana lebih harmoni, maka bergurau dengan ciri-ciri fizikal orang lain, namun tidak tahu gurau yang kita kata mungkin kebencian orang lain. Gurau yang berniat baik tetapi kesan buruk.
Gurau sebenarnya tiada baik dan buruk, hanya ada had. Ada orang tidak kisah gurauan orang lain tetapi ada orang kisah. Kita patut belajar meneliti antara hubungan dengan orang. Apabila mendapati situasi tidak sesuai untuk bergurau, kita harus berhenti.
Kelebihan berguraukelemahan bergurau
1.melegarkan hubungan kekokgurau yang tidak baik menjadikan hubungan lebih kekok
2.membuat orang ketawamembuat orang rasa tidak dapat bergantung
3.menghiburkan orang di sekelilingmudah menyinggung perasaan orang
4.mengeratkan hubunganmembuat orang bermimpi
Di atas adalah kekurangan bergurau, mungkin ada ramai lagi. Saya masih ingat beberapa tahun yang lalu ada sebuah cerita dalam pengajaran moral rendah, cerita bercakap tentang gembala yang membela kambing biri-biri, rasa membela kambing biri-biri membosankan, dia pun fikir ingin bergurau dengan petani, berpura-pura kata serigala dah datang. Dia seronok tengok petani tergesa-gesa membawa alat-peralatan bergegas ke atas bukit, sekali serigala benar-benar datang, apabila dia menjerit tiada orang sanggup mempercayainya.
Kadang-kadang, gurau sebegini. Rasa seronok pada masa itu, rasa gembira, tetapi orang lain tidak rasa sedemikian. Gurau sebegini adalah merugikan diri sendiri. Apabila memerlukan bantuan hari ini, oleh kerana terlalu kerap bergurau, tiada orang sanggup mempercayai diri sendiri, ia menyedihkan.
Prinsip-prinsip kitab:
Apakah kitab bercakap tentang bohong yang baik hati, secara kesimpulan, perlu terus terang dan jujur.
  • Apa yang kamu cakap patut “Ya” atau “Tidak”. Kata-kata yang lebih daripada itu datangnya daripada syaitan (atau dikatakan dari syaitan) Matius bab 5 kata 37
  • Jadi kamu tidak boleh berbohong, perlu bercakap benar dengan jiran, kerana kita semua anggota badan Kristus. [Efesus 4:25]
  • Jangan biar kesayangan dan kejujuran meninggalkan kamu. Ingat dan simpan hal itu dalam hatimu. [Amsal 3:3]
  • Inilah perkara yang harus kamu lakukan; kita harus bercakap apa yang benar, mengadil di tempat pengadilan, berbaik dengan orang; [Zakharia 8:16]
  • Kita harus bercakap benar dengan kasih sayang, menjadi matang, menjadi seperti Kristus. [Efesus 4:15]
  • Dengan demikian, tiada apa yang boleh dituduh, tulus dan jujur, menjadi anak Tuhan yang tiada kelemahan di dunia yang berakhlak buruk. Kamu harus seperti cahaya bersinar semasa berada di dunia ini. [Philip 2:15]
  • Tolong saya supaya tidak berbohong; agar saya tidak miskin atau kaya, kurniai makanan yang saya perlukan. [Amsal 30:8]
Kadang-kala bergurau menyebabkan orang terperangkap, untuk menggelakkan diri daripada terperangkap, kita bukan sahaja perlu bertanggungjawab atas pembuatan kita, malah perlu mengembirakan Tuhan yang mencipta kita. Kerana Tuhan yang mulia bukan sahaja lahir untuk kita, malah disalib untuk dosa kita. Kalau kamu ingin lebih memahami pencipta dunia, Tuhan yang menyayangi kamu, sila berhubung dengan kita. Kita rela membantu kamu mengenali Tuhan.