Cemburu

Cemburu menakutkan
“Cermin ajaib, cermin ajaib, siapakah orang paling cantik di dunia? Siapa? Puteri salji? Kenapa adalah Puteri salji dan bukan saya?!”
Bercakap tentang cemburu, ibu tiri puteri salji akan muncul dalam minda, selepas itu ibu tiri yang jahat ingin membunuh puteri salji kerana cemburu puteri salji lebih cantik daripadanya.
Anak pertama Adam dan Hawa, Kain kerana cemburu kepada adiknya Habel kerana Tuhan suka benda yang ditawar oleh Habel, lalu bunuhnya. Walaupun Tuhan menasihati dia, mengajar dia (Tuhan kata pada Kain: “Kenapa kamu marah? Kenapa wajah ubah? Kalau kamu lakukan dengan baik, takkan tidak diterima? Kalau kamu lakukan yang tidak baik, dosa di sana. Dia cintai kamu, kamu pula mahu menguasainya.”) Tetapi, dia tidak mendengar, akhirnya dia bunuh adiknya, menjadi kes pembunuhan pertama dalam kitab. Dari sini kita boleh nampak betapa dahsyat cemburu.
Kadang-kadang, saya cemburu
Saya cemburu apabila ibu saya lebih suka dengan kita.
Apabila orang lain ada benda yang saya ingin, saya cemburu. Saya juga mahu!
Apabila orang lain boleh melakukan perkara yang saya ingin lakukan, saya cemburu. Apakah yang patut saya lakukan?
Semua orang tertumpu pada orang lain, saya cemburu. Saya juga ingin orang lain memberi perhatian kepada saya!...” 
    Sumber dari < Saya sangat cemburu >
Ia karya penulis terkenal Amerika Cornelia Maude Spelman, menceritakan perkara anak beruang rasa cemburu. Adakah kamu juga ada pengalaman yang sama?
Anak beruang kata cemburu merupakan perasaannya berduri, panas dan benci.
Saya tidak suka perasaan cemburu tetapi…
Bagi kamu, apakah perasaan kamu?
Ini sebuah jenaka di atas talian – cemburu makanan.
Cemburu berasal dari iri hati?
  1. Anggur
  2. Saya iri hati tarikh, bukan sahaja merah, malah sedap, yang paling peling disukai ramai.
  3. Tarikh
  4. Saya iri hati tembikai, bukan sahaja berisi, malah ada hati merah
  5. Tomato
  6. Saya iri hati anggur, dia terkenal.
  7. Kentang Goreng
  8. Saya iri hati tomato, tengok sahaja sudah tahu bintang terkenal, sangat popular.
  9. Tofu busuk
  10. Saya iri hati sawi, sering boleh membuat orang terharu dan nangis.
  11. Fritters
  12. Saya iri hati tofu busuk, walaupun baunya kurang baik, tetapi masih disukai orang lain.
  13. Makanan ringgan tepung
  14. Saya iri hati fritters, ia lebih kasar daripada saya.
  15. Mi segera
  16. Saya iri hati makanan ringgan tepung, ia sangat feminin.
  17. Roti kukus
  18. Saya iri hati roti, bukan sahaja rambut cantik, perut berisi.
  19. Kuaci
  20. Saya iri hati roti kukus, putih dan berisi.
  21. Kacang tanah
  22. Saya iri hati kuaci, seorang satu bilik, selesa, tidak sama dengan saya, perlu kongsi bilik.
  23. Delima
  24. Saya iri hati kacang tanah, ada dua bilik, tidak sama saya, sekeluarga tinggal bersama.
  25. Tembikai
  26. Saya iri hati buah berangan ada orang rebut untuk membuat cerita untuk dia.
Orang sering membuat bandingan dalam hati, apabila kita nampak orang lain ada sifat, benda, kerjayaan atau pertemuan yang diharapi, benda-benda ini yang kita harap ada tetapi tiada, mungkin menyebabkan kita rasa cemburu. Wikipedia: Cemburu boleh dikatakan sebagai perasaan seorang ketahui identiti, kerjayaan dan harta tidak setanding dengan orang lain, berharap dapat memilik atau harap orang lain kekurang benda-benda itu.
Namun, cemburu hanya permulaan, atau perasaan cemburu hanya satu titik permulaan. Ramai cemburu bermula dari iri hati. Ada orang panggil cemburu sebagai “mata merah”. Apabila orang “mata merah”, dalam hati mungkin muncul perasaan permusuhan, tidak puas hati, tidak berdaya, pahit, dendam, tidak adil, marah, masam, rendah diri, malu, hilang keyakinan, kecewa dan tidak senang hati. Dan apabila perasaan cemburu mencapai satu tahap, orang ini mungkin menjadi agresif atau antisosial.
“Apabila orang iri hati dan mementingkan diri sendiri, maka akan berlakulah kekacauan dan segala kejahatan
Perkara cemburu
Kes cemburu 1
Dikatakan bahawa satu kali maharaja Tang Tai Zhong membantu perdana menteri mengambil gundik, isteri perdana menteri kerap menganggu, tidak ingin menerima gundik. Maharaja Tang Tai Zhong terpaksa meminta dia memilih sma ada minum arak beracun atau menerima gundik itu. Tak sangka isteri perdana menteri tanpa disedari, terus minum “arak beracun”. Selepas itu, dia mendapati “arak beracun” adalah cuka.
Meneliti dengan lebih mendalam, cemburu dalam bahasa cina ada perempuan dalamnya, nampaknya cemburu lebih mudah ada kaitan dengan perempuan, yang dikatakan “jar cemburu”. Tetapi adakah cemburu sikap asal perempuan? Sejak dahulu, adakah perempuan lebih mudah cemburu daripada lelaki?
Kes cemburu 2
Pada tahun 2013, satu kes pembunuhan berlaku di New York, seorang lelaki bangsa cina membunuh lima orang keluarga sepupunya. Motif membunuh dia adalah kerana cemburu keluarga sepupunya mempunyai pendapatan yang lebih tinggi, kehidupan lebih baik daripadanya, adakah itu sebab dia boleh membunuh orang?
Kes cemburu 3
Pada tahun 2014, ada seorang lelaki di UK kerana cemburu pada rakan sebilik, lalu melapor polis bahawa rakan sebilik merancang untuk membunuh presiden Obama.
Cerita
Terdapat satu cerita dongeng, nelayan akan meletakkan ketam di dalam tong perak setelah menangkap ketam, tidak perlu takut ketam boleh larikan diri dari tong. Apakah sebabnya? Ia adalah kerana apabila seekor ketam ingin melarikan diri, ketam lain akan menarik dia ke bawah kerana cemburu.
Sudah tentu, ia hanya cerita dongeng, adakah dalam dunia haiwan ada perkara cemburu, setiap orang ada pendapatnya.
Tetapi di dunia manusia, tidak kira lelaki, perempuan, tua atau muda, kita mudah cemburu.
Orang sering tidak ingin orang lain lebih baik daripada saya, jadi perlu berusaha membukti nilai diri sendiri, kadang-kadang akan menghina, mencederakan orang yang lebih hebat daripada diri sendiri kerana cemburu.
Kita perlu sedaya upaya menilai pembuatan kita, perlu berusaha mengimbang minda.
Cemburu merupakan marah terhadap kesyukuran orang lain.
Fara Roche Fuke< Ajaran moral >
Apakah itu cemburu?
Cerita dalam kitab
Melihat cerita Raja Saul dalam kitab, orang kanan David telah mengalahkan Goliath, namanya tersebar di seluruh Israel. Apabila David dan orang ramai balik penuh dengan kemuliaan, apabila wanita tempatan keluar menjemput, mereka tari-menari, menyanyi dengan gembira “Saul bunuh beribu-ribu musuh, David bunuh berjuta-juta musuh.” Sejak itu, Raja Saul telah bermusuh dengan David, permusuhan sebegini berasal dari cemburu.
Galatia bab 5 kata 26: Kita boleh menjadi sombong atau saling menyakiti hati, ataupun iri hati terhadap satu sama lain.
Analisis psikologi
Pakar analisis psikologi, Dr. Willard Gaylin membahagikan cemburu kepada dua jenis dalam sebuah buku yang menerangkan emosi:
  1. Cemburu yang berasal dari kecurigaan
  2. Cemburu yang berasal dari perbandingan
Yang pertama kerap berlaku di dalam hubungan cinta, yang kedua sering berlaku di antara adik-beradik, jiran, rakan sekerja, sering bersaing, juga boleh dianggap sebagai kecewa, perasaan tidak selesa kerana keadaan orang lain lebih baik.
Kenapa ada cemburu?
Pada tahun 2014, DreamWorks mengenalkan filem animasi < Penguins of Madagascar >, watak utama dalam filem – empat ekor penguins yang kekok dan lucu mengembara untuk menyelamatkan rakan, watak dan aksi yang comel amat disukai orang dewasa dan kanak-kanak. Dalam ketewa yang meriah, semua orang seakan terlupa pengalaman sotong saintis Dave yang kesian. Kesian? Ya, dari sudut tertentu, diabaikan memang sesuatu yang tidak selesa, menyedihkan.
Sotong saintis Dave menjadi “orang jahat” dalam filem ini selepas itu, tetapi kenapa dia menjadi “jahat”? Ia berkaitan dengan cemburu. Dave pernah menjadi bintang yang popular di zoo. Tetapi akhirnya, tidak ke mana dia pergi, asalkan empat penguins muncul, penonton di zoo akan mengalihkan perhatian terhadap mereka, Dave ditinggalkan dan diabaikan kemudian. Dari kecewa hingga marah, Dave membuat keputusan untuk membalas dendam terhadap semua penguins di dunia – menjadikan penguins yang comel raksasa yang hodoh…
Imbas kembali, adakah kita pernah menghadapi situasi di atas? Perhatian yang sebelum ini kepada kita menukar ke orang lain, apakah perasaan kita? Adakah kita dapat menangani dengan matang? Ataupun akhirnya menjadi satu lagi sotong saintis Dave?
Analisis psikologi – Doktor Jilian bahagikan cemburu kepada empat struktur
  1. Benci dunia, menipu diri sendiri dan orang lain, menyerang pesaing
  2. Rasa kekurangan, sentiasa berbanding
  3. Rasa tidak berdaya, mengejar saingan
  4. Harga diri dicedera, bekerja keras
Cerita
Keldai dan kambing
Dahulu ada seorang petani, membela seekor kambing dan seekor keldai. Kambing jantan nampak petani memberi makanan yang lebih baik kepada keldai, rasa cemburu, lalu mencari satu cara untuk mengkhianati keldai.
Kambing jantan beritahu keldai: “Lihat, tuan tidak baik kepada awak, setiap hari ingin kamu berkerja keras, takkan ia terlalu letih?”
Keldai turut tanya kambing jantan: “Apakah saya patut lakukan?”
Kambing jantan kata: “Kamu pura-pura gila dan terjatuh ke dalam parit, kamu boleh rehat kemudian.”
Keldai pun ikut cakap kambing jantan, pura-pura gila dan terjatuh ke dalam parit, tercedera.
Petani memanggil doktor haiwan selepas mendapati keldai cedera, siapa tahu, doktor memberitahu petani: “Kalau ingin mengubati kecederaan keldai, perlukan paru-paru kambing jantan, letakkan di tempat kecederaan keldai…”
Selepas petani mendengarnya, dia pun membunh kambing jantan, mengambil paru-parunya, mengubati keldai.
Cerita ini sangat ironik, mencederakan orang sering mencederakan diri sendiri, ia seumpama mengimbas hubungan masyarakat kini yang kompleks.
Kisah benar
Universiti Qing Hua pada tahun 1992 pernah berlaku peristiwa Julia, pada masa itu Julia dari bidang kimia amat berbakat, tetapi diracun dan mengakibat fungsi badan tercedera, orang yang menurun racun tidak dikenali.
Pada tahun 2013 April, peristiwa penyelidik Huang Xiang dari universiti Fu Dan di shanghai diracun oleh orang, orang yang menurun racun adalah rakan sebilik.
Yeremia bab 17 kata 9: “Hati manusia tidak dapat difahami oleh sesiapa; hati manusia lebih licik daripada sega-segalanya, siapa boleh ketahui?”
Penyair: penyair dinasti tang di China yang katakan orang yang cemburu bakat orang lain rasa gembira terhadap kegagalan orang lain. Boleh dilihat, orang yang berfikiran sempit adalah orang yang tidak dapat melihat kebaikan orang lain, Orang ingin cemburu mesti berasal dari bandingan orang di mana orang lebih baik daripada diri sendiri, ada orang yang hasrat lebih baik daripada baik juga akan cemburu orang. Orang menilai diri sendiri melalui kebendaan, sebenarnya bukan sahaja tingkah laku mencederakan orang lain, pada masa yang sama mencederakan diri sendiri. Cemburu mudah menyebabkan orang rasa gagal, terus mengejar kesempurnaan.
Amsal bab 14 kata 30: “Hati yang tenang menyihatkan badan, tetapi iri hati bagaikan penyakit barah yang menjadikan tulang reput.”
Buangkan cemburu kamu – cerita yang ada teori
Ada seorang artis terkenal yang bernama Daefu di bandar kecil, karya sangat popular. Maka putera pun datang minta dia buat statue, putera ingin buat statur dia menunggang kuda. Artis terus berkerja keras selepas menerima tugas itu.
Akhirnya, statue yang besar telah siap, statue itu diletakkan di plaza Bandar Daefu. Putera datang dengan beberapa menteri untuk melihat. Statue begitu cantik hingga putera menakjubkan. Dia berjabat tangan dengan artis seperti kawan baik lalu memuji: “Kamu sangat hebat, statue ini akan membuat kamu lebih popular. Statue yang kamu buat sangat sempurna.” Menteri-menteri di tepi putera rasa cemburu dan benci selepas mendengar, ingin memalukan dia. Sudah tentu, mereka tidak boleh mencari kekurangan statue, kerana puteri telah mengatakannya sempurna.
Kemudian, seorang menteri berkata: “Sila membenarkan saya mengatakan kekurangan statue, kepala kuda terlalu besar, tidak seimbang secara keseluruhan.” Seorang menteri pula berkata: “Bentuk leher kuda melengkung, ia hodoh.” Yang ketiga berkata: “Kalau kaki kuda diubahsuai, kudu akan lebih cantik.” Seorang menteri lagi mengatakan ekor kuda ada kekurangan.
Selepas artis mendengar kata mereka, berkata kepada puteri: “menteri mencari banyak kekurangan kuda, sila beri saya beberapa hari untuk mengubahsuaikan!” Puteri pun setuju. Artis mendirikan pelindung di sekeliling statue agar tidak menganggu kerja dia. Orang di luar hanya dengar bunyi “Ding ding”. Selepas beberapa hari, bunyi berhenti. Artis pun menyuruh puteri dan menteri datang lihat statue yang telah diubahsuai. Selepas lihat, menteri-menteri pun katakan kekurangan pada asalnya sudah tiada. Puteri pun berkata: “Menteri-menteri sangat puas hati, terima kasih kamu mengubahsuai statue ini.” Artis pun senyum dan berkata: “Baiklah mereka puas hati, tetapi sebenarnya saya tidak mengubahsuai statue itu.” Puteri pun rasa hairan dan bertanya: “Apakah benda kamu mengetuk setiap hari?” Artis menjawab: “Saya mengetuk reputasi menteri, sekarang semua orang sudah tahu, kekurangan kuda berasal dari cemburu, saya rasa saya perlu memusnahkan reputasi mereka.” Puteri ketawa selepas mendengarnya, tetapi menteri di sekelilingnya pun lari diri.
Emosi kalori
Pakar psikologi Dr. Paul Hauck menggunakan kalori sebagai metafora untuk masalah emosi. Pada pendapat dia, seorang perlu mengekalkan kesihatan dan kuantiti aktiviti, perlulah menerap kalori yang mencukupi melalui makan, setiap hari berlanja seribu kalori, menerap seribu kalori lagi. Kalori yang terlebih akan menjadi lemak, terlalu gemuk dan tidak baik untuk badan; kekurangan kalori pula akan menyebabkan kekurangan tenaga, lama perlahan kekurangan khasiat. Bercakap dari aspek kesihatan, “makanan emosi” adalah mesti kita serap. “Makanan emosi” merupakan makanan yang perlu kita serap setiap hari. “Makanan emosi” merujuk kepada tindakan yang boleh membuat emosi dan hati puas hati, contohnya salam, senyuman, pujian, hadiah, peluk, memegang tangan, ada seorang pakar psikologi memanggilnya tenangan hati yang positif.
Berita
Berdoa setiap hari tidak cemburu
Menurut laporan bulan 4 April di UK, nenek tua Eawei Fuomose tinggal di Wese selatan wentesi baru, dia seorang penjahit semasa muda, dia menjahit lebih daripada 13 gaun. 16 Mac, dia baru sahaja mencapai umur 101, tetapi masih boleh menikmati kegembiraan dari menjahit dan memasak.
Dia bangun pukul lima setiap pagi, bersenam setiap minggu, malah kebelakangan ini dia guna dumbbell untuk latihan kekuatan. Walaupun dia terjatuh di jalan tetapi dia masih terus menyertai kursus kesihatan dan bersenam.
Fuomose kata: “Saya boleh melakukan dua puluh kali latihan ‘duduk dan berdiri’. Tips untuk panjang umur dan sihat adalah tidak cemburu dan berdoa setiap hari.” Di masyarakat sekarang, ramai orang ada tipu daya dalam hati, mungkin ada keinginan membalas dendam. Tetapi kita juga sudah biasa dengan perasaan sebegini, tidak ingin bercakap tentengnya, takut orang lain akan lihat kehodohan dalam hati kita, oleh itu biarkan cemburu terus berkembang, tidak dapat bergembira. Kalau orang ada emosi dan permikiran sebegini, perlulah berwaspada dan mengingati diri sendiri agar menghayati kelebihan orang lain, tetapi bukan cemburu, pada masa yang sama perlu menguatkan keyakinan diri, orang lain ada kelebihan, sendiri pun ada kelebihan! Satu imej yang sihat boleh menentang dengan perasaan cemburu. Mari kita berteriak “cemburu cemburu, berundur!”
Bagaimanakah mengatasi cemburu?
  • Ibu selalu berkata pada Jenny: “Kamu dah besar, adik masih kecil, biar dia main permainan itu!”
  • Ayah selalu berkata pada Jenny: “Lihat, adik lebih bersikap pada positif, kamu patut belajar dari dia.”
  • Nenek selalu berkata pada Jenny: “Adik kamu masih muda, kita patut biarkan dia.”
  • Atuk selalu berkata pada Jenny: “Kamu dah besar, adik masih kecil, beri kek ini untuk dia makan!”
Akibatnya, Jenny yang berumur sepuluh tahun mula tidak peduli adik yang berumur lima tahun, selalu membuli dia.
Menjaga adik-beradik rasanya tugas abang dan kakak, orang yang lebih dewasa sayang adik-beradik kerana lebih muda, jadi selalu minta abang dan kakak menjaga adik-beradik, sabar dengan mereka…tetapi, kalau cinta tidak seimbang, ia merupakan cedera pihak yang rasa kurang disayang, kerana itu ada orang rasa cemburu di antara adik-beradik adalah berasal dari cara pengendalian yang kurang baik. Namun, kita juga harus mengingati diri sendiri agar tidak mudah terjatuh ke pengaruh negetif orang lain.
Ada orang rasa cemburu apabila kekasih berbual dengan orang lain, rakan sekerja naik pangkat, ibu bapa hanya sayang adik-beradik. Kita patut lihat cemburu sebagai tanda, mengingati diri agar menjadi daya saing sebagai motif.
Pemikir di Perancis Montasi berkata: “Risau kerana kegembiraan, mood tidak baik kerana nasib baik orang lain, ia bodoh.”
Dengan itu, kita perlu tanya diri sendiri: “Apakah sebab cemburu saya?” Meneliti, mencari punca masalah dan menyelesai masalah itu. Contohnya: Cemburu Jenny adalah kerana orang yang lebih dewasa terlalu menyayangi adik, tetapi lihat dari sudut lain, ia juga satu pelajaran untuk berdikari, lebih matang, tidak dipengaruhi orang, malah belajar meluahkan perasaan.
Menerima diri sendiri, hotmati orang lain
Adakah kamu masih ingat filem kartun < Dumbo >? Orang sering ketawakan Dumbo kerana ada telinga yang besar dan berwarna biru. Suatu hari, dia terjatuh ke dalam tong yang penuh dengan arak, dengan itu, Dumbo yang mabuk baru sedar dia boleh menerbang dengan telinganya yang besar…
Orang suka berbanding, selalu mengharapkan kejayaan dan harapan luaran, perlu menyakini nilai diri. Orang yang sanggup membuat pembedehan plastik kerana rasa diri tidak cukup cantik, adakah ia untuk menyenangkan masyarakat? Ataupun menyenangkan diri sendiri?
Kita sering bimbang kerana tidak standing dengan orang lain, ataupun takut orang lain lebih hebat daripada diri sendiri, akan mengancam kedudukan, maka cemburu. Cemburu boleh mengakibatkan permusuhan, dan orang lain akan mencari masalah orang lain.
Sebenarnya, kita tidak perlu bertanding, kerana Tuhan ada tujuaan Dia sendiri. Jadi, kita harus belajar tenang, ketahui kelebihan orang lain, atau ketahui apa kemajuan diri. Orang harus belajar menerima dan menghormati orang lain dan diri sendiri.
Tahu bersyukur
Kisah benar 1
Pada tahun Mei 2015, apabila seorang kanak lelaki dan ibu makan di restoren di Amerika, kanak lelaki rasa kesian terhadap hobo, minta ibunya menjemputnya masuk restoran makan, sebelum makan dia berdoa untuknya. Kanak lelaki ini selain puas hati dengan kesyukuran diri, juga tahu memberkati orang lain. Cemburu ada satu saingan, lama-kelamaan akan menyebabkan kita mengabaikan perkara di sekeliling.
Kisah benar 2
Host Taiwan Janet pernah menyertai program sukarelawan antarabangsa semasa sekolah menengah, membantu menyuntik kucing dan anjing di Ecuator. Apabila dia lihat kemiskinan dan kemunduran Ecuator, selain terkejut, juga mengubah cara pemikiran dia. Dia kata: “Saya ingat saya pergi membantu tetapi saya yang mendapat lebih banyak kebaikan!” Kalau ada peluang, kita boleh menyertai aktiviti luaran, bukan sahaja dapat menambah ilmu, juga boleh menikmati kegembiran hidup. Mengikut pengetahuan saya, orang yang tahu bersyukur mudah gembira, kurang cemburu!
Korintus buku 1 bab 13 kata 4: “Sesiapa yang mengasihi orang lain, sabar dan baik hati; dia tidak cemburu, tidak bercakap besar, tidak sombong…”

Sumber:The Youth Way Fasa 117