Diam-diam suka pelbagai rasa

Diam-diam suka pelbagai rasa
Kebanyakan orang mempunyai pengalaman mencintai orang secara diam-diam. Tiada sebab lain, orang biasanya inginkan cinta pada zaman remaja, juga mudah tertarik pada orang lain. Sekiranya ada perasaan baik terhadap seseorang, suka secara diam-diam mudah diwujudkan.
Pada pendapat saya, suka diam-diam ada beberapa peringkat, semakin berkembang. Peringkat asas adalah menghayati, mempunyai perasaan khas yang tidak ingin diketahui orang terhadap orang yang dihormati, dimuja. mungkin tidak menjadi kekasih, tetapi dalam hati diam-diam sukai, melindungi; peringkat akhiran adalah mencintai seseorang, sentiasa berharap dapat berjumpa adalah berinteraksi dengan orang itu, juga berharap dapat menjadi kekasih, ada pula yang sedih, putus asas, tidak dapat menerima apabila mendapati tiada peluang untuk mengembang perhubungan.
Adakah suka diam-diam bersalah? Marilah lihat tema kali ini!
Eileen Chang mempunyai satu pepatah cinta yang terkenal: “Saya rendah diri apabila nampak dia, sehingga bunga berkembang dari habuk.” Adakah berbaloi merendahkan diri kerana cinta, menjadi kebodohan dalam mata orang lain? Cikgu saya pernah berkata, apabila keadilan kamu menjadi kebodohan bagi orang lain, adakah kamu akan terus mengekalkan keadilan kamu? Ia membuat saya berfikir dengan teliti, sama dengannya, adakah keadilan sebegini dalam cinta?
Eileen Chang turut mengalami kegagalan dalam perkahwinan, mempunyai sebuah cinta yang tidak berhasil, kecederaan perasaan boleh didapati dalam artikelnya. Selepas dia mengalami kegagalan perkahwinan, dia berasa kecewa terhadap cinta, menjadi tidak ceria.
Bagaimanakah kita melindungi diri sendiri tetapi tidak hilang keyakinan apabila berhadapan dengan cinta?
Tidak dapat dinafikan remaja mudah jatuh dalam cinta (jerawat pun banyak), masa ini sekiranya tidak mengendali perasaan akan menyebabkan emosi terjejas, sehingga menjejas pelajaran dan perhubungan. Mari kita lihat bagaimanakah mengendali perasaan peribadi, menjalani pembesaran yang sihat!
Apabila cinta secara diam-diam
“Setiap kali ada peluang bercakap dengan dia, saya akan berasa gembira, seolah-olah ia adalah hari yang paling gembira! Hati saya tercair apabila nampak dia bersenyum, apakah yang boleh dilakukan? Hati, berdebar-debar dengan kuat, adalah saya telah sakit? Adakah dia telah ketahui pemikiran saya? Apakah yang boleh dilakukan? Bagaimana?”
“Hari ini dia memakai skirt biru, melayang ditiup angin, rambut yang panjang, senyuman yang menarik…Ya! Adakah saya telah jatuh cinta terhadap dia? Bagaimanakah saya akan cinta dia yang pedas hati, tentu ilusi saya, saya tidak akan mengakuinya!
“Phew” Seakan anak panah Cupid yang menusuk hati, dia telah jatuh cinta kepada seseorang yang tidak ada perasaan walaupun selalunya berjumpa. Mungkin kerana sifat istimewa apabila dia bermain piano, mungkin kerana menyanyian sepenuh hati, romantik itu, mungkin…kita menggunakan banyak alasan untuk menjelaskan perasaan istimewa ini, namun ia hanya satu peringkat sahaja; dari ingin mengenali seseorang, kepada menjalin hubungan, hingga perkahwinan. Ini peringkat cinta yang manis, saya, mula memberi perhatian terhadap dia…
Perasaan semasa suka secara diam-diam
Satu, dua, tiga…dia cintai saya? Dia tidak cintai saya?
Xiao lo keberangan ini tidak semangat, rupa-rupanya kerana cinta, tertagih dalam adegan cinta romantik, kebelakangan ini, dia tidak berniat untuk belajar, selalu binggung. Setelah pulang ke rumah, dia mengunci diri sendiri dalam bilik, membuka komputer, menunggu pihak lain muncul. Perasaan yang aneh ini selalu menganggu dia, dia tidak ingin meneruskannya, dia ingin tahu adakah dia cinta dia…
Adakah kamu seperti Xiao lo menunggu satu jawapan? Tidak kita lelaki atau perempuan tentunya pernah mencintai seseorang secara diam-diam kan? Fikirkan dengan teliti, apakah peringkat kehidupan sekarang? Sekiranya masih di peringkat belajar, memang tidak patut terlalu menumpu pada perasaan. Pada masa yang sama, kita juga perlu memberi perhatian terhadap perhubungan social kita, lebih banyak menyertai aktiviti kumpulan, memberi perhatian terhadap perkembangan sifat. Selain itu, membuatkan jadual masa yang memperkaya, maka tidak akan terlalu berusaha terhadap perasaan, agar khayalan yang tidak bermakna dapat dielakkan.
Nilai cinta yang tidak matang...
Cinta terhadap satu sama lain adalah bersyarat, sekiranya ada peluang atau tidak ada perasaan terhadapnya lagi, saya boleh menukar pilihan, kan syarat saya tidak buruk sangat.
Apabila pihak lain tidak dapat memenuhi keperluan fizikal atau fisiologi, saya boleh terus memutuskana hubungan dengannya.
Saya boleh cinta ramai orang, mereka pun suka saya.
Apabila berkata tentang masa hadapan, saya akan rasa tidak selesa, harap dapat berpisah dengannya.
Cinta, hanya bergantung kepada perasaan, tidak perlu apa-apa syarat, sekiranya cinta, menganggap pihak lain sebagai satu-satunya ideal.
Saya sanggup mengorbankan masa, wang, kemudaan, diri sendiri malah ibu bapa dan keluarga untuk pihak lain…
Pemuda-pemudi selalunya ada anggapan cinta yang salah, hubungan antara lelaki dan wanita yang betul adalah menuju ke pergaulan ikhlas, memperitmbangkan penyesuaian dari semua aspek, untuk menuju ke perkahwinan pada masa hadapan. Selepas membuat pilihan, bersedia hidup bersama-sama seumur hidup. Oleh itu, kita sering berkata semasa masih bersekolah, tidak baik untuk bercinta begitu awal!

Cinta kegilaan dan cinta tidak sama!

Cinta kegilaan
Cinta
Muncul seketikaPerlu masa untuk memupuk, semakin lama semakin erat
Suka kepada lebih daripada satu orang pada masa yang samaHanya menumpukan perasaan terhadap seorang
Mementingkan diri sendiriMementingkan kepentingkan pihak lain
Buta dan tidak dapat menganalisBoleh membezakan kebaikan dan keburukan pihak lain
Tidak ada keselamatanSaling mempercayai, penuh dengan keyakinan dan harapan
Mencantikkan pihak lain secara tidak realistikMencantikkan pihak lain tetapi tahu dan menerima keburukan pihak lain
Mementingkan penampilan luaran dan pendekatan badanDitarik dengan penampilan tetapi bukan sebab utama cinta
Mudah kehilangan rasional dan tidak keupayaan mengenalpasti, melakukan 
perkara yang bodoh dan keputusan dengan sewenang-wenangnya
Boleh bersabar dan bertolak ansur, melakukan keputusan dengan sewenang-wenangnya
(Sumber: Remaja sempurna)

Suka secara diam-diam adalah coklat yang pahit?
Ming memberi surat cinta kepada Rose dengan berani, tetapi Rose membuangnya tanpa melihat. Ming berasa sedih, tidak lagi mencintai gadis dengan mudahnya…
Apabila cinta seseorang ditolak, mestinya adan dicedera, keyakinan bukan dibina dengan mudah. Tetapi, semuanya hanya sementara, hanya kehilangan semangat sebentar.
Cinta, memang subjek tidak mudah dipelajari, namun, apabila cinta ditolak, tidak patut menutup pintu hati, perlu menggunakan cara yang betul, mencari cara untuk menyembuhkan kecederaan.
Ada orang menggambarkan suka secara diam-diam mendatangkan sedikit kesakitan, juga membawa sedikit kemanisan, jadi suka secara diam-diam adalah coklat yang pahit. Selepas masa berlalu, kamu akan mendapati ia hanya kesan yang ditinggalkan oleh kemudaan, satu ingatan. Mungkin, ada orang yang pernah dicedera oleh orang yang suka secara diam-diam, meninggalkan kesan yang mendalam. Tetapi, sekiranya tidak pernah melalui peringkat ini, bagaimanakah kamu boleh memahami perasaan yang sebenar? Selepas sedar dari mimpi, mulanya perkembangan baru, tinggalkan yang lalu, mula dengan yang baru!
Suka secara diam-diam, akui atau tidak?
“Adakah biar dia tahu saya suka dia? Memberitahunya melalui surat, SMS, e-mel atau orang lain?” Semasa suka seseorang secara diam-diam, kamu selalu mengalami masalah sebegini.
Ketika itu, tanyalah diri sendiri: “apakah yang akan berubah selepas mengakuinya? Apakah yang akan dirugi sekiranya tidak mengakui?”.
Mengakuinya mungkin memberitahu orang lain tentang fikiran kita, difahami. Namun, kita perlu bersiap sedia berhadapan dengan pihak lain tidak dapat menerimanya, mungkin menjejaskan hubungan yang sedia ada!
Fikir dengan lebih dalam, selepas membuat akuan, apakah yang ingin didapati? Ingin mendapat perhatian pihak lain, cinta, atau memulakan hubungan? Dan sekiranya kita masih belum sedia untuk mengendalikan sebuah hubungan, atau menjejaskan kehidupan dan pelajaran, maka, tidak memulakannya mungkin lebih baik. Biarkan cinta secara diam-diam tenggelam dalam hati, selepas seketika, mungkin mendapati, ia hanya rasa sementara, ditarik perhatian oleh ciri-ciri pihak lain sementara, bukan cinta.
“Tidak membuat pengakuan, biar cinta secara diam-diam berterusan? Adakah cinta sejati terlepas?
Sebenarnya, mengaku atau tidak merupakan pilihan peribadi, tetapi saya masih percaya cinta sejati boleh menunggu, jika kedua-dua pihak ada perasaan baik, tidak perlu tergesa-gesa membuat akuan, tunggu sampai kedua-dua pihak dapat mengendali perkara dengan matang, maka hubungan ini akan bermula secara semula jadi. Jangan tergesa-gesa memulakan sebuah hubungan, tergesa-gesa mengakhirinya, memulakan hubungan yang baru. Dalam proses ini bukan sahaja orang dicedera, diri sendiri juga akan dicedera, malah kehilangan keyakinan terhadap hubungan.
Oleh itu, mohon kepada Tuhan agar memberi kita kebijaksanaan untuk mengendalinya.
Kenapakah ingin mencari cinta?
“Angin bertiup, lihat langit di luar tingkap, awan bertukar kepada senyuman dia, kenapakah saya memikirkannya kebelakangan ini? Adakah kita juga pernya bertanya kepada diri sendiri soalan ini: Kenapakah ingin mencari cinta?”
  1. Inginkan seseorang cintai
  2. Tidak kira bagaimana persekiraran berubah, kita mencari cinta apabila mencapai umur tertentu, namun jika peringkat itu tidak sesuai, maka hasilnya sering pahit.

  3. Ingin mengikut trend
  4. Pada abad dua puluh satu ini, istilah “couple” muncul, ini merupakan pergaulan yang tidak bertanggungjawab. Apakah yang tidak boleh asalkan saya suka? “Couple” boleh ada banyak, melaui rangkaian internet, SMS, telefon, memulakan cinta yang cepat. Kecederaan yang disebabkan pergaulan sebegini membimbangkan.

  5. Ingin menunjuk-nunjuk
  6. Sesetengah orang mencari seseorang untuk bergaul agar ada topik yang sama untuk berbual semasa dengan kawan; ada orang rasa orang yang bergaul merupakan orang yang normal; malah ada orang rasa bergaul dapat menunjuk-nunjuk di hadapan kawan, khususnya semasa Hari Valentine! Tetapi semunya adalah salah.

  7. Ingin kenangan yang romantik
  8. Kemudaan tidak boleh dibazir, bergaul agar mempunyai kenangan yang romantik! Pemuda banyak menonton novel dan filem dengan cerita romantik, berharap dapat menjadi watak dalamnya. Namun, adakah cinta sebegini?.

Apabila berada dalam cinta secara diam-diam, saya boleh…
  1. Berdoa
  2. Tidak kira perkara besar atau kecil, kita boleh memberitahu Tuhan melaui doa, doa yang ringkas pun Tuhan mendengar. Pemikiran kita boleh tenang melaui doa. Selagi kita sanggup berdoa, selain dosa, tiada apa benda lain yang dapat menghalang kita daripada mendekati Tuhan. “Oleh itu, kita datang dengan berani terhadap Tuhan untuk mendapat rahmat, dan mencari pertolonganNya.” (Ibrani bab 4 kata 16)

    Kristian patut sering berdoa untuk mengetahui kehendakan Tuhan. Apabila saya menghadapi kesusahan, Tuhan sentiasa memberitahu saya melalui pemimpin rohani bahawa: “Pentingkan perkara yang berkaitan dengan Tuhan, maka semuanya akan diberikan kepadamu. Jadi, jangan risau untuk esok…” (Matius bab 6 kata 33-34)

    Petikan ini selalunya mengingatkan saya bahawa segalanya saya boleh lakukan, tetapi patut mementingkan perkara yang berkaitan dengan Tuhan kerana kita mengetahui bahawa Tuhan akan mengurniakan yang terbaik, memberi apa yang kita inginkan pada masa yang Dia rasa sesuai mengikut kehendakNya.

    `
  3. Menulis diari, blog
  4. Selain itu, kita boleh meluahkan perasaan kita melalui teks, kita boleh menulis banyak idea yang tidak berani meluahkan, malah kita juga boleh menganalisis perkara dengan sepenuhnya melalui menulis diari. Luahan melalui teks sering boleh meredakan perasaan kita.

  5. Mendengar nasihat orang yang lebih tua
  6. Berbincang dengan mentor atau kaunselor yang dipercayai, memberitahu orang tentang kerisauan juga merupakan satu kaedah menyelesaikan masalah. Tuhan kita juga boleh mengajar kita melalui orang yang lebih tua bagaimana berhadapan dengan masalah.

    Mendengar nasihat orang yang lebih tua perlu bersabar, jangan terburu-buru membuat kesimpulan: “Mereka mesti menentang!” “Fikiran mereka ketinggalan zaman…” “Mereka tidak faham…” Selagi kita berfikir sedemikian, kita mesti tidak dapat mendengar apa-apa.

    Cubalah mengetepikan pendapatan sendiri, mungkin apa yang mereka katakan adalah wajar.

  7. Mengalih perhatian
  8. Menumpukan perhatian terhadap pelajaran dapat mengelakkan diri daripada berkhayal yang mengakibatkan perlajaran terjejas. Berfikir dengan lebih praktikal, lebih banyak melakukan perkara yang bermakna, contohnya membantu ibu melakukan kerja rumah, membuat kraf tangan, menyertai kursus, melawat kawan, bermain bowling dengan kawan dan lain-lain. Luangkanlah lebih masa untuk merancang, agar tidak membazirkan masa dan tanah! Belajar merancang dengan baik mendatangkan manfaat yang banyak! Selain itu, membaca buku kaunseling remaja boleh membantu menambah pengetahuan di samping memahami diri sendiri dengan lebih teliti. Apabila mengalih perhatian, maka tidak akan berkeras terhadap suatu perkara.
Cinta sejati adalah pembinaan yang sempurna
Cinta sejati adalah dibina atas hubungan sempurna dari dalam dan luar di antara orang. Ini merujuk bukan sahaja cinta luaran, malah toleransi dan kesabaran dalaman, yang dibina antara satu sama lain agar pihak lain dapat menjadi lebih sempurna.
Cinta sejati adalah saling menyayangi dan menghormati Cinta sejati bukan sahaja kesayangan, malah kehormatan. Kita patut selalunya memeriksa bahawa adakah kita menghormati kehendakan, fikiran, persefahaman, dan keputusan masing-masing…
Cinta sejati adalah bertanggungjawab Kedua-dua puhak sanggup menanggung tanggungjawab, tidak berfikir untuk memusnahkan kehidupan, menekan pihak lain, bertanggungjawab terhadap segala pembuatan.
Cinta sejati adalah berkembang bersama-sama Cinta adalah hubungan interaktif, hubungan ini perlu pembinaan berterusan, agar ia berkembang dan matang. Sebuah hubungan yang stabil memerlukan masa, “cinta segera” hanya ilusi, ia mudah dipisahkan kerana tidak ada asas yang kukuh. Justeru, cinta sejati adalah perkembangan bersama, bukan perkembangan sepihak.
Rujukan dari: Pan: (Perkahwinan teka-teki), APSERVICES, halaman 43-45
Asalkan ada “perasaan” terhadapnya
Saya sering mendengar orang mengatakan bahawa jatuh cinta dengan seseorang kerana ada perasaan terhadapnya, bersama apabila rasa betul. Adakah perasaan benar-benar syarat pertama mencari cinta? Adakah “Bulan mewakili hati saya” boleh mendapat kegembiraan kekasih? Saling menyukai maka perlu bersama-sama seumur hidup? Tidak! Semuanya bukan cinta yang betul. Tidak dapat dinafikan, mencintai seseorang mesti perlunya ada perasaan terhadapnya. Namun, perasaan hanya salah satu faktor. Sekiranaya semua orang bercinta mementingkan perasaan, maka hubungan akan tamat kerana tidak lagi ada perasaan.
Dalam sebuah siri, seorang watak lelaki utama berteriak: “Perasaan bukan segalanya dalam sebuah hubungan… !”
Mementingkan perasaan, pengembaraan, mementingkan diri sendiri dan romantik adalah ciri-ciri cinta remaja sekarang, remaja sudah tentu tidak akan membuat kerja rumah kerana leteran kita. Namun, kita masih perlu mengatakan: 
Walaupun cinta mendatangkan romantik, kemanisan, pengembaraan, kebebasan imaginasi, tetapi sekiranya tidak matang, akhirnya akan menyebabkan kecederaan…

Sumber: The Youth Way Fasa 84